In de eerste kleuterklas willen we via ervaringsgerichte thema’s de kleuters helpen meer greep te krijgen op hun eigen leefwereld. Dit is de wereld waarmee ze voortdurend in contact komen, rechtstreeks of onrechtstreeks (bv. verhalen, boeken, liedjes, TV, familie, feesten, seizoenen,…). Tijdens één of twee weken wordt er gewerkt rond een thema dat nauw aansluit bij de leefwereld van de kleuters.
Thema’s brengen de wereld binnen in de klas, dompelen de kleuters onder in een nieuwe wereld. Bij jullie komt de wereld thuis ook wel binnen. En daarvoor organiseren jullie, mama’s en papa’s, ook geen themawerking. Jullie spelen in op de vragen, de interesses en het spel van je kind. Dat kan ook in de klas. Want geen enkel kind groeit op in een omgeving die zo arm is dat je niet vanuit zijn spelen kan vertrekken.
Waar zit de winst van werken zonder thema?
- het geeft rust in de klas
- wij krijgen echt tijd:
- om mee te spelen
- om te observeren
- om de talenten van onze kleuters te spotten
- en van daaruit verrijken we onze hoeken
- bieden we nieuwe impulsen aan
- gaan we automatisch differentiëren
Door die intrinsieke motivatie te prikkelen, zijn kinderen:
- meer betrokken
- wakkeren we creativiteit aan
Wij doen het dus af en toe eens zonder thema :)
En zo groeien er weer nieuwe ideeën om thema's aan bod te laten komen doorheen het lopende jaar.